De eerste woorden die in film worden
gesproken zijn Nederlandse woorden. Twee melkmeisjes in klederdracht
lopen keuvelend langs een vaart. We zien een dijk, een molen en vaal
zonlicht dat tot ons lijkt te komen door een ijle nevel. De camera
laat de twee vrouwen passeren en blijft dan steken bij een figuur met
een hoge hoed, op de dijk, die met korte halen een tekening maakt in
een schetsboekje.
Zo begint Mr. Turner, de laatste
film van regisseur Mike Leigh. De film toont een aantal scenes uit de
laatste dertig jaar van het leven van deze Engelse schilder.
Ik zag Mr. Turner afgelopen zondag. Of
het iets te maken had met het gegeven dat het een klassieke
regenachtige zondagmiddag was, weet ik niet, maar de zaal, in het
meestal verre van uitverkochte Delftse Filmhuis, zat behoorlijk vol.
De film heeft al de nodige tongen en pennen in beweging gebracht; dat
kan ook een verklaring zijn voor de goede publieke opkomst.
Dat Mr. Turner inmiddels een
zekere faam heeft verworven kan, denk ik, niet alleen op het conto
van Mike Leigh worden bijgeschreven. Timothy Spall, Turner in de
film, speelt de rol van zijn leven.
Turner blijkt een man te zijn geweest
van weinig woorden. Spall speelt hem als iemand die vooral
communiceert door middel van geknor. In allerlei variaties; van
bevestigend tot afkeurend.
Turner is, als de film begint, al een
gevierd schilder. Hij beweegt zich in de hoogste kringen. Desondanks
stoort hij zich nauwelijks aan conventies. De upper class is
kennelijk dusdanig onder de indruk van zijn schilderijen dat men
Turner en zijn gedrag tolereert.
Uit het voorgaande blijkt al dat de
film geen volledige biografie van de schilder biedt. Maar ook die
laatste dertig jaar worden niet als een lopend verhaal getoond. De
film is een aaneenschakeling van scenes, die vaak weinig tot geen causaal
verband met elkaar hebben. Ze zijn wel min of meer in
chronologische volgorde gezet. Van flashbacks is geen sprake. We zien
Turner van lieverlee aftakelen en aan het eind van de film gaat hij
dood, daarbij zijn vermeende laatste woorden “The sun is God”
uitschreeuwend.
De film ontbeert een plot en kabbelt op de
beschreven manier twee-en-een-half uur voort.
Ik denk niet dat Mr Turner in Nederland
een groot succes zal worden.
De schilder Turner is hier niet erg
bekend. Andere historische figuren die in de film de revue passeren,
zoals de schilder Constable en de kunstcriticus Ruskin, zijn dat
evenmin. Op zeker moment, tegen het einde van de film, verschijnen de
pre-rafaëlieten op het culturele toneel. Deze kunststroming, die
rond het midden van 19e eeuw opkwam, is buiten de Britse
eilanden vrijwel onbekend. Ze werden min of meer de voorlopers van de
Arts and Craftsbeweging.
Voor wie onbekend is met de genoemde
mensen en dingen valt eigenlijk een hele laag van de film weg.
Evenmin toont de film veel van de
ontwikkeling die Turner als schilder heeft doorgemaakt. Dat komt ook
door het gegeven dat zijn jonge jaren niet aan bod komen. De ultieme
Turner, die uiteindelijk bijna abstracte schilderijen maakte en
daarmee, halverwege de 19e eeuw, zijn tijd ver vooruit
was, komt min of meer uit de lucht vallen. Terwijl juist dit,
kunsthistorisch gezien, van Turner de belangrijke figuur maakt die
hij is.
De grote kwaliteit van Mr. Turner is
voor mij het portret dat van de man en de maatschappij waarin hij
leefde wordt geschilderd.
Leigh slaagt erin de film een
Dickensiaanse sfeer mee te geven.
Enerzijds is er het beeld van de
monomane schilder, die alleen voor zijn kunst leeft en zich verder
nogal egocentrisch en weinig empathisch gedraagt. Met zijn geknor en
zijn onbehouwen gedrag zou Turner zó in een boek van Dickens voor
kunnen komen. Ook de personen direct om hem heen, zoals zijn
huishoudster, die hem volledig verzorgt en eigenlijk hele diepe maar
onuitgesproken gevoelens voor hem koestert, passen in die sfeer.
Pas aan het eind van zijn leven begint
Turner een relatie die meer betekenis heeft dan een puur zakelijke
verhouding, met de eigenaresse van een kosthuis waar hij regelmatig
logeert.
Anderzijds zijn er ook een paar
momenten waarin de persoon Turner mij kon ontroeren, zoals de scene
waarin hij, te gast op een stately home van een van zijn
opdrachtgevers, een pianospelende dame tegenkomt. Ze speelt Beethoven
en Turner merkt op dat hij zelf een groot liefhebber van Purcell is.
De dame zet op zijn verzoek ‘Dido’s lament’ in en Turner zingt,
met krakende stem en niet helemaal zuiver van toon, mee. Hij blijft
zijn ontroering nèt de baas. “A song about lost love, madam”,
zegt hij. Zij bevestigt dat. Zonder verder nog een woord te zeggen
neemt de schilder met een korte buiging afscheid.
Daarmee is Mr. Turner een echte
acteursfilm geworden. De hoofdrolspeler, van wie ik nooit eerder had
gehoord, zet een onvergetelijke Turner neer. Mede door het
taalgebruik, dat is doorspekt met 19e-eeuws idioom, toont hij
samen met de andere acteurs bovendien een prachtig beeld van een
bepaald deel van de Engelse samenleving uit die tijd.
Sommige Nederlandse kijkers zullen de
film te lang vinden. Wie echter een beetje anglofiel is, zoals uw
correspondent, en ook de andere personen uit de film kent, wordt
getrakteerd op een levensecht beeld van een stuk Britse
cultuurgeschiedenis, dat geen seconde verveelt.
P.S.: Omdat ik nog nooit van Timothy Spall had gehoord, zocht ik op YouTube naar meer materiaal van hem. Wat blijkt? Spall heeft ook een boot! Een motorboot weliswaar, maar hij doet op YouTube (en kennelijk eerder op de BBC) in een aantal afleveringen op prettig-toeristische wijze een circumnavigation van de Britse eilanden. Ik geef u een link naar deel 1, met daarin buitengewoon fraaie Britse seascapes en (alsof het zo zijn moet) Turner-achtige atmosferen, begeleidt door Spall's al dan niet droog-ironische commentaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten